Publiseringsdato
23/04/22

Sist oppdatert
28/04/23

Forfatter
Steffen Fonvig

Antall visninger
1 606

Publiseringsdato
23/04/22

Publiseringsdato
28/04/23

Forfatter
Steffen Fonvig

Antall visninger
1 606

Digitale kanaler utgjør i dag den viktigste kilden til trafikk for mange virksomheter, og derfor har en tilstedeværelse på nett blitt helt essensielt. Men mange nye selskaper opplever det som vanskelig eller krevende å få på plass en skikkelig nettside, og velger derfor å utsette det – noe som kan føre til tap av potensielle kunder. 

I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på hvorfor du trenger en nettside til din bedrift, samt hvordan du enklere kan få stablet en på beina. Det trenger nemlig ikke være så vanskelig som mange tror å lage en god nettside. 

Les videre for å finne fem gode grunner til hvorfor du trenger en nettside for din virksomhet. 

1. Et digitalt visittkort

I dag benytter de fleste en søkemotor til å finne frem til det de trenger av tjenester, og en nettside kan bli ditt digitale visittkort i den bunken. Det gjennomføres millioner av søk på Google for håndverkere, tjenester og produkter hver eneste dag, og dersom du klarer fange opp noen av disse kan det fort bli lønnsomt å være tilgjengelig på nett. 

En god nettside vil fungere som selskapets visittkort og bør derfor inneholde nyttige opplysninger som kontaktinformasjon, ulike tjenester, tilgjengelighet og en oversikt over ansatte. 

2. Bli synlig på søkemotorene

Synlighet i søkemotorene er helt essensielt for at noen skal finne virksomheten din, men dersom du ikke har en nettside vil det være som å leke gjemsel med Google, en lek du er dømt til å tape uansett. Undersøkelser viser at 93% av trafikken til mange nye nettsider kommer fra nettopp søkemotorer. noe som betyr at god synlighet her er helt essensielt. 

Imidlertid holder det ikke med en gammel nettside som ble snekret sammen for noen år siden, da Google faktisk stiller en rekke krav til nettsider den skal vise i sine resultater. Du må derfor forsikre deg om at du har en nettside som er optimalisert for SEO, brukervennlig, mulig å bruke på ulike enheter og mer. Heldigvis finnes det templates som gjør dette lekende lett i dag. 

3. Bygg troverdighet for merkevaren din

Noe av det første mange gjør når de skal vurdere en virksomhet eller merkevare, er å Google navnet ditt. Dersom det ikke kommer opp en nettside vil dette i de aller fleste tilfeller være et rødt flagg. Dette betyr også at du må vedlikeholde nettsiden din, ettersom dette fort kan bli førsteinntrykket en kunde gjør seg opp. 

Før holdt det at man hadde en god nettside for nettleseren for de fleste som søkte opp virksomheten din satt mest sannsynlig foran en PC, men dette har endret seg dramatisk. I dag tilbringer vi det meste av tiden vår på en håndholdt enhet, noe som betyr at en nettside også må være klar for besøk fra mindre skjermer. En undersøkelse viser faktisk at hele 57% (!) ikke hadde anbefalt en virksomhet som ikke har nettsider optimalisert for nettbrett og smarttelefoner. 

4. En nettside er åpen 24/7

De fleste av oss går hjem når klokken slår 16, men nettsiden din er fortsatt åpen 24/7, noe som kan bli et nyttig verktøy for bedriften din. Derfor er det viktig å ha gode nettsider som inneholder den informasjonen kundene ser etter, eller med andre ord: lar nettsiden gjøre grovarbeidet, så hanker vi inn kundene i morgen tidlig. Pass på at du har gode alternativer for kontakt eller møtebooking slik at en potensiell kunde enkelt kan be om en callback, eller arrangere en konsultasjon dersom de ønsker dette. 

5. Hold følge med konkurrentene

Sist, men ikke minst vil det være viktig å ha en nettside fordi konkurrentene dine mest sannsynlig har det. Nå kan det være at vi høres litt smålige ut, men det er faktisk så enkelt. Dersom du ikke er synlig på Google, men konkurrenten din er det, ja da kan du være sikker på at kundene går til det letteste alternativet. I dag har mange kunder blitt kvalitetsbevisste, men dersom de ikke har noe å sammenligne med – ja da har du kastet deg selv ut av døren. 

Konklusjon

Det er liten tvil om at svaret på ‘trenger jeg en nettside?’ er et ruvende ja, men heldigvis trenger det ikke være en enorm investering for bedriften din. Du finner en rekke templates og rammeverk som gjør at du enkelt kan lage din egen hjemmeside, helt uten erfaring med HTML, CSS, Java eller andre tekniske språk. Hos Webguruen skal du få hjelp med akkurat dette.